그대가 자신을, 이것이 어떠한 나, 라 나타내고,

나는 아니, 그건 그대가 아니다 라 말한다


잠시 동안은

내가 그대가 그대를 아는 것보다 내가 그대를 더 잘 안다고 말하겠다


그대가 말하는 자는 변한다

그리고 나에게 그것은 어떤 관심을 줄 만한 가치가 없다






i cannot do it

the buddha could not do it, actually, the christ could not do it, they could not do it as a person.


i 는 할 수 없다

buddha  는 할 수 없었다 사실, christ 는 할 수 없었다, 그들은 할 수 없었다, person(제한된 의식) 으로서는


someone wants to ask, 'Mooji, how do you keep it touched with your intuition?'

누군가, 'Mooji, 어떻게 당신은 계속해서 직관에 닿아 있나요?' 리 믇고 싶어한다


i don't know anything at all, i don't know what you're talking about at all,

i am nothing to do, i'm not doing anything at all,

i don't know anything about intuition,

in the way that you speak.

this i cannot do it.

if you could do it without spending every moment doing it,

and then somebody calls, hey, ' ah.......un.......'

it's impossible work.


나는 전혀 모른다, 그대가 무슨 말을 하는 지 전혀 모르겠다,

나는 하는 것이 없다, 어떤 것도 하지 않는다,

직관에 대해 어떤 것도 알지 못한다

그대가 말하는 방식으로는


이 i 는 그렇게 할 수 없다

그대가 매 순간 그렇게  하려면 할 수도 있겠다 해도

누군가 헤이, 해 버리면,

'아.....으.....'


불가능한 일이다


first you have to try to do it as a person

and gradually something softens up and more spaces created in a new way to come to an understanding

and it is already there.

it cannot be created. imagination is not needed, skill is not needed,

just somehow it has to be recognized.


우선은 person 으로서 하려고 애써야 한다

그리고 점차 무언가 연해지면서, 보다 공간이 만들어진다, 이해에 이를 수 있는 새로운 방식으로


그리고 그건 이미 있다

만들어질 수 것, 상상이 필요하지 않다, 기술이 요구되지 않다

그저 어떤 식으로든 알아차려지면 된다


at present we only feel we know how to be a person, how to do things personally,

so life comes a great doing, how can i do it, how can it get this, how can it keep it, how can i have always.

this i, there's nothing it can have always.


지금은 우리가 어떻게 person 이 되어야 하는지, 어떻게 person 의 것으로 하는지를 아는 것으로만 느낀다

그러니 삶이 엄청나게 하는 것이다


내가 그것을 어떻게 하지, 이것을 어떻게 얻지, 어떻게 유지하지, 어떻게 항상 그것을 갖고 있을 수 있을까,

이 i 는, 그것이 항상 가질 수 있는 것이 없다


the good news is you are not that i

it is only a spec of what you are.

in the same way, sometimes we say, at the fingernail can hide the sun.

a concept believed in can somehow eclipse the intuitive recognition of the self

because we're so fascinated by the feeling of the i.


좋은 소식은 그대는 그 i 가 아니라는 것이다

그대인 것의 한 모습일 뿐


같은 식으로, 때로 우리가, 손가락으로 해를 가릴 수 있다 고, 말한다

개념을 믿으면,, 어떻게든 self 에 대한 직관적 이해를 가릴 수 있다

우리는 i 라 느끼는 것에 대단히 매혹돼있으므로


which i feel and say, it is more the fiction, not the fact.

we're living a fictious existence 

and yet you are the real at the same time.

the fiction is i cam this body and this person.

nobody can be blamed for it

because everyone is touched by conditioning.

even a buddha had conditiong, christ had,

they did not, they were so super yogis that is so concentrated, so meditated, they were so good that it became the supreme,

not like that.

something understood, came to understanding,

when you call it through the light of Grace or something we cannot say


내가 느껴 말하기론,

그건 사실이라기보다 허구이다

우리는 허구적 존재로 살고 있다

하지만 동시에 그대는 진짜이다


허구는, 나는 이 몸이다, 이 person 이다 라는 것이다

아무도 그것으로 비난받을 수 없다

모든 이들이 조건화의 영향을 받는다

buddha 도 그랬다, christ 도,

그들은 뭐 초 요기로 굉장히 집중적이고, 아주 명상적이며, 너무나 굉장해서, 그것으로 최상의 존재가 되었다?!

그런 게 아니다

무언가 이해했다, 이해에 이르렀다

은총의 빛을 통해서 라거나 말로 할 수 없는 무언가를 통해


but for every single being,

there is a way into your own self.


하지만 모든 존재마다

자신에으로의 길이 있다


wherever you are, whatever you're doing,

right there wherever you find yourself,

right there is door to your inmost being.

we don't know what the combination is, ahead of time

but you're here

and you're here and want to come out from you.

what you expressed says yes, something is in place, let's see if seeming obstacle can be removed.

so that what is there is always here is recognized

and that which is without effort.

there's that which is without effort.

it's not trying to be itself. it simply is

but in front of it, a life, a fascination for that life is being lived,

fascination for the sense of the person, that we take ourselves to be.


그대가 어디에 있건, 그대가 무엇을 하든,

바로 그 곳이 어디이건, 그대 자신을 발견하는 곳이다

바로 그 곳이 그대 가장 안의 존재로의 문이다


우린 미리 자물쇠의 조합을 모른다

하지만 그대는 여기에 있다

그대는 여기에 있고, 그대로부터 나오고 싶어한다


그대가 표현한 것이 yes,

무언가 자리를 잡고 있다, 장애로 보이는 것이 제거될 수 있는지 보자.


있는 것은 항상 여기에 있다는 것이 알아차려지도록

그리고 그건 노력 없이 존재한다

노력 없이 있는 것이다

그 자신이 되려고 애를 쓰지 않는다, 단순히 있다


하지만 그것 앞에서, 삶이, 그 삶에 대한 매록이 살아진다

person 의 느낌에 대한 매혹이, 우리가 우리 자신이라 받아들이는 것이다


how to come out of that.


그것에서 어떻게 나오는가


there's no manual, no book.


매뉴얼은 없다

책은 없다


somehow you're here and maybe what is different here is

because i know you, that is what is different.

then you may present yourself and said this is how i am,

i say no, that's not you.


어떤 식으로 해서 그대는 여기에 있고

아마도 여기에서 다른 것은

나는 그대를 안다는 것, 그것이 다르다


그대가 자신을, 이것이 어떠한 나, 라 나타내고,

나는 아니, 그건 그대가 아니다 라 말한다


for a while, i'll tell you,

i know you more thatn you know you

because the one you know fluctuates,

and for me, that's not worth giving any attention to that

but the one who does not fluctuate, this one.


잠시 동안은

내가 그대가 그대를 아는 것보다 내가 그대를 더 잘 안다고 말하겠다


그대가 말하는 자는 변한다

그리고 나에게 그것은 어떤 관심을 줄 만한 가치가 없다


하지만 변하지 않는 자, 이 자는





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