누군가 아인슈타인에게 물었다
'3차 세계 대전에는 무슨 무기가 사용될까'
그가 말했다,
'난 모른다, 하지만 4차 세계 대전에 무엇이 쓰일지는 말할 수 있다,
그것은 막대기와 돌멩이일 것이다'
이해하는가
그대의 세계 대전은 그대의 머리 안에 있다
거기에서 시작한다
그대가 자신을 누구로 여기는지
그리고 그대에게 다가오는 이 메시지,
그것을 그대는 어떻게 활용할 것인가
can you have a positive vasana?
긍정적인 습성이 있을 수 있을까
the sense of doership
and the identity of doership
'i do or i don't'
when you transcend this, it just happen,
you're not living such a planned life
a planned life means, you're scared of making mistakes
or you want to use your time really well
that can seem really positive
하는 자 라는 느낌,
하는 자 라는 동일시
'내가 한다' 혹은 '난 하지 않는다'
그대가 이것을 변형시킬 때,
그냥 일어나는 것이다, 그렇게나 계획된 삶을 살지 않는다
계획된 삶이란, 그대가 실수하는 것을 두려워한다,
혹은 시간을 정말 잘 활용하고 싶다
그건 정말 긍정적인 것처럼 보일 수 있다
but at a higher level, at some point,
'i don't want to waste my time, but my time doesn't feel alive'
that is a discernment coming
so is not about negative positive vasana, more about the identity of a doer
so there can be no vasana without ego or identity of the doer
하지만 보다 높은 단계에서, 어느 지점에서,
'난 내 시간을 낭비하고 싶지 않다, 하지만 내 시간은 살아 있는 느낌이 아니다'
분별이 온다
그래서 긍정적 부정적 습성에 관한 것이 아니라,
보다는 하는 자에의 동일시에 관한 것이다
하는 자 라는 에고나 동일시 없는, 습성은 있을 수 없다
otherwise as you come back into the heart,
the sense of individual doer becomes very weak
and somehow just life is flowing,
it doesn't present itself as conflict
the discerning power is with you alive, is not going through the person
그렇지 않으면, 그대가 가슴으로 되돌아 갈수록,
개별적으로 하는 자 라는 느낌이 아주 약해진다
어떻게 해서인가 그냥 삶이 흐른다
그것은 그 자신을 갈등으로 나타내 보이지 않는다
분별하는 힘이 그대와 살아 있다, 제한된 인식을 통한 것이 아니다
positive vasana, the very word mean,
that deep tendencies which is not harmonious
and can't be different kind of readings
but something is not sitting right about it
긍정적 습성, 그 말 뜻이란,
조화롭지 않은, 깊은 습성
그리고 다양하게 해석될 수 있다
하지만 뭔가 그것과 관련해서 제대로 자리잡아 있지 않는 것이다
yes of course sometimes you have to stretch beyond
because doing good doesn't mean what is always convient and easy for you
you go where the need is
and you're maturing internally give that kind of response
helping something who is genuinely calling you
life will give you those to see how far does your compassion go, where is the edge of your compassion,
물론 어떤 때에는 그대가 뻗쳐나가야 하는 때가 있다
좋은 것을 한다는 것이 그대에게 항상 편리하고 쉽다는 뜻은 아니므로
필요가 있는 곳에 간다
그대가 안으로 성숙하는 것이, 그런 대응을 낸다
진심으로 그대를 부르는 무언가를 돕는다
삶이 그대에게 그런 것들을 내줄 것이다,
얼마나 그대의 자비가 갈 수 있는지, 그대 자비의 끝은 어디인지
so very good one, can there be positive vasana?
no
아주 좋은 질문이다, 긍정적 습성이 있을 수 있는가
아니다
this is the root cause of staying on the wheel of samsara, self preference
and remember,
you may have other lives, other bodies that you are equally attached to your body and they're gone, you forget about them
you don't go beyond into the place of being
자기 기호, 선호도,
이것이 삼사라의 수레바퀴에서 머무는 근본적 원인이다
그리고 기억해라,
그대는 다른 삶을 가질 것이다, 다른 몸들을
지금처럼 동등하게 몸에 집착하고, 몸이 가버리면, 그것들에 대해 그대는 잊는
넘어서 존재의 자리로 가지 않는다
somebody asked albert enstein, 'what kind of weapons do you think will be used for the third world war?
he says, 'i don't know, but i can tell you what will be used for the forth world war,
is going to be force with sticks and stones'
you understand?
누군가 아인슈타인에게 물었다
'3차 세계 대전에는 무슨 무기가 사용될까'
그가 말했다,
'난 모른다, 하지만 4차 세계 대전에 무엇이 쓰일지는 말할 수 있다,
그것은 막대기와 돌멩이일 것이다'
이해하는가
your world war happens in your head
it start there
who you take yourself to be
and this message that is coming to you, how will you make use of it?
그대의 세계 대전은 그대의 머리 안에 있다
거기에서 시작한다
그대가 자신을 누구로 여기는지
그리고 그대에게 다가오는 이 메시지,
그것을 그대는 어떻게 활용할 것인가
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