에고가 있다, 없다 는 것은 문제가 아니다

알게 뭔가

관심이라도 있는가


관심을 갖는 자와 동일시하지 마라


누가 이해하겠는가?






you said,

because if it was the true self, i would know

and i said, you know because you are the true self.

i wonder if you follow.

you know that's not true self.

it is not just play with words. it is something

because you're so much yourself,

many times i listen carefully, you give it away, you give away the fact that you are the eternal one

but you forget you say that.

you don't realize you're spekaing that.


그대가 말하는 것은,

만약 진정한 self 라면, 내가 그것을 알것이다


내가 말하는 것은

그대는 진정한 self 이므로 그대는 안다


따라오는지 모르겠다


그대는 그것이 진짜 self 가 아니라는 것을 안다


단지 말을 갖고 노는 것이 아니다, 뭔가 있다


그대는 너무나 그대 자신인데

무수히 내가 주의 깊게 들을 때마다, 그대는 그것을 던져버린다, 그대가 영원한 자라는 사실을 내던진다

그리고 그렇게 말한 것을 잊는다

그렇게 말하고 있다는 것을 깨닫지 못한다


'look, look, you speak it'


'봐라, 봐라, 그렇게 말하고 있는데'


but the very one who speaks, 'what, what?!'


하지만 말하는 바로 그 자는, '뭐, 뭐?!'


you say,

you've been witnessing and what is it about witnessing

because after certain time, i don't encourage people just witness, witness........

because at a certain point, i have to say this because certain people are doing, in the beginning also.

when you don't understand, they're learning. it's part for everybody, also.

we experience we're verything like wh's hungry?, who's thristy?, who did this?

some kind of paranoiding inquiry happen at first from many people

then gradually they come to see, no, no, it cannot be that. it's not like that.

it's more than somehow, whatever is taking place, there must be awareness of it.

to say that you experience it means that you're aware of it.

but does it mean how long will you keep on with this?


그대는,

바라봐 왔다고 말한다


그리고 바라보는 것에 관해서는

어떤 시기가 지나면, 나는 사람들에게 단지 보라, 보라...........라 하지 않는다

어느 지점에서는, 나는 이처럼 말해야 한다


왜냐면 어떤 사람들은 그렇게 한다 (본다, 본다..................), 시작할 때도 그렇다

그대가 이해하지 못할 때, 배워나가는 것이다, 모든 사람들이 그렇기도 하다


우리는 우리가 모든 것인듯 경험한다

'배고픈 자가 누구인가? 목마른 자는 누구인가? 누구인가 라고 하는 자는 누구?

처음에는 많은 사람들의 경우 일종의 편집증적인 탐구가 일어난다

그러면서 점차 그들은, 아니다, 이런 게 아니다, 이렇지 않다, 라고 보게 된다

이 이상의 것이 있다, 무엇이 일어나든, 그것을 인식하는 자가 있다

경험한다고 말하는 것은, 그대가 그것을 인식하고 있다는 뜻이다

하지만 그것이 얼마나 오래 계속해서 이렇게 해야 한다는 의미인가


i say no, what is a purpose  of the observing and the inquiry,

but observing is that after a short time, you start to see that everything comes and goes, everythign appears and disappears.

even something beautiful, it becomes and something else, another thought comes, and that one seems to be gone, like this.

then you come to see that everything that i perceive through the senses in the mind, they come and go,

that is your observing.

what is perceiving their comings and goings then the attention stops looking outwards and it turns in.

what is seeing all of this?

can that be seen like other things? can it be seen?

can that which is perceiving everything, can it also be perceived?

is it object like other objects?

this is also inquiry and you begin to look.


나는 아니라고 말한다

관찰하는 것과 탐구의 목적은


관찰은, 시간이 좀 지나면, 모든 것이 가고 온다는 것을 그대가 보기 시작한다, 나타나고 사라지는 것을

아름다운 것도, 다른 것이, 또 다른 생각이 나타나면, 그건 사라지는 듯하다

이런 식이다

그러면 그대는 모든 것이, 마음에 있는 감각을 통해 인식하는 모든 것이 가고 온다는 것을 보기에 이른다

그것이 그대의 관찰이다

가고 오는 것을 인식하는 것이 무엇인가

그러고나면 주의는 밖으로 보는 것을 멈추고 안으로 돌아선다

이것들 모두를 무엇이 보고 있는가

그건 다른 것처럼 보이는가

모든 것을 인식하는 그것 또한 인식되는가

다른 대상들처럼 그것은 대상인가


이것 또한 탐구이고, 그대가 보기 시작한다



you say how?

you have the power.

jsut because you want to know, the power comes to look and see.

is there a seer separate looking at things? is it personal? is it unique?

and like this is one point of the inquiry.

you start to look and then you, it will take you some place


그대는 어떻게? 라 말한다

그대는 힘을 가졌다

그대는 알고 싶어하므로, 힘은 보게 된다

보는 자는 바라보이는 것과 분리되어 있는가, person 의 것인가, 따로 떨어져 있는 것인가


그리고 이런 것이 탐구의 한 지점이다

그대가 보기 시작하고, 그러고나면, 그것이 그대를 어딘가에로 나른다


or you may start with the witnessing and then you say that even the witnessing is also perceivable.

you follow this?

you know that something is looking at everything.

there's deeper knowingness behind the witness that perceives the witness.

just try to understand and gradually, a sort of peace is coming like there's something that feels, it's just here,

but you don't know what to call it.

it has no shape but it's like the sense of presence.

have you come to the sense of presence?


아니면 그대는 바라보는 것으로 시작할 수 있다

그러면 바라보는 것조차 인식할 수 있다고 그대가 말한다


따라오겠는가


그대는 무언가가 모든 것을 보고 있다는 것을 안다

보다 깊은 앎이 바라보는 것 뒤에서, 바라봄을 인식한다

그저 이해하려 해 봐라 그러면 점차, 일종의 평화가 온다, 그냥 여기에 있구나, 라 느끼는 것과 같은.

하지만 그것을 뭐라 부를지 그대는 알지 못한다

모양이 없다, 하지만 존재한다는 느낌과 같다

존재한다는 느낌에 이른 적 있는가


the fact is someting is seeing. it is doing the looking. the looking is happening already, isn't it?

so that's the fact. then i simply ask you, what is it that is looking and i don't want you to create or imagine something

because when you don't imagine something, when you don't create something, you begin to experience something

because what we do often, when you don't know the answers, your mind just start to create something.

i say, don't create, you know that everything is being perceived that you intend to look at, you're looking at them.

so this functioning of perceiving, this interactions with objects, that is also seen, that is a fact.

what is seeing all these things? don't go scratching your head.

the fact is that they're seen


무언가 보고 있다는 것은 사실이다

보는 것을 하고 있다, 보는 것이 이미 일어나고 있다, 그렇지 않은가

그러니 그것은 사실이다

그러면 나는 그대에게 단순히, 보는 것은 무엇인가 라고 묻는다

그대가 만들어내거나 상상하기를 원하지 않는다

그대가 무언가를 상상하지 않을 때, 무언가 만들어내지 않을 때, 그대는 경험하기 시작한다


우리는 자주, 답을 모를 때, 마음은 바로 무언가를 만들어내기 시작한다


나는, 만들어내지 마라 고 말한다

그대는 그대가 보려고 의도하는 모든 것이 인식된다는 것을 알고 있다, 그대가 그것들을 바라보고 있다는 것을

이 인식 작용, 대상과의 이 상호작용, 이것 또한 바라보아진다, 그것이 사실이다

그것들이 보인다는 것이 사실이다


what i mean by this is when you start to look like that, the sense of yourself as a person is not there anymore.

it is replaced, or not?

because usually the person is thinking about personal things like.........that's the activity of the person, some mental, some engagement, some feelings, some intentions,

but when you're looking for what is looking at this, the person is no more the witness, the person feelings just go bey itself

and it is replaced by the feelings of presence.

this is i want to ask you.

is like this or not?


이것으로 내가 의미하는 것은,

그대가 그처럼 보기 시작할 때, person (수축된 의식)으로서의 그대 자신이라는 느낌이 더 이상 없다 는 것이다

대체된다, 그렇지 않은가


왜냐면 대개 person 은 person 에 관한 것을 생각한다........그것이 person 의 활동이다, 어떤 정신적인, 개입, 느낌, 의도들,

하지만 이것을 바라보는 것을 그대가 찾을 때, person 은 더 이상 보는 자가 아니다, person 의 느낌이 그저 저절로 사라진다

존재함의 느낌으로 대체된다

이것이 내가 그대에게 묻고 싶은 것이다

이런가 아니면 아닌가


if the person goes, it will be seen that a person is gone.

if the person disappears, the feeling, oh, ican't find the person. something will know the person is gone, isn't it?

the thing that knows the person is here, also knows when the person is not here.

if you don't know this, i would you like to spend a little time and to look at this question and i want to talk to you more about it

because i know that you want to find it.


person 이 가면, person 이 간다는 것이 보일 것이다

person 이 사라지면, 아, 내가 person 을 찾을 수가 없다 는 느낌, 무언가가 person 이 가버린 것을 알 것이다, 그렇지 않은가

person 이 여기에 있다고 아는 것은, person 이 여기에 없다는 것 또한 아는 것이다


그대가 이것을 모르겠다면, 시간을 좀 가지고 이 질문을 들여다봐라, 난 그것에 대해서 그대에게 더 말하고 싶다

왜냐면 나는 그대가 그것을 발견하고 싶어한다는 것을 안다


something feels the person is still here, is it the person saying the person is still here? or is there a deeper awareness, a cleaner awareness which is less personal, that's saying, ah, the smelly one is still here, something is saying the person is still here.


무언가, person 이 아직 여기에 있다고 느낀다, person 이 아직 여기에 있다고 말하는 것은 person 인가 

아니면 person 의 성질이 덜한, 보다 깊은 인식, 보다 깨끗한 인식이, 아, 냄새나는 것이 아직 여기에 있다 고 말하는가


now is the the one who feels the person is still here,

i want to get rid of him.


이제, person 이 아직 여기에 있다고 느끼는 자,

난 그 자를 제거하고 싶다


is this one who you want to be?


이것이 그대가 되고 싶은 것인가


if Mooji helps you get rid of the person, will that be the end of the story?

is that the one you want to be?


만일 Mooji 가 그대를 도와 person 을 제거한다면, 그것이 이야기의 끝일까

그대가 되고 싶은 것이 그것인가


there is something here that doesn't mind whether the sense of the person is there or not,

makes absolutely no difference


person 이 있는지 없는지 관심 없는 것이 있다

있든 없든 전혀 차이가 없는


so when he doesn't care whether the person is there or not, the person is not.

this is how powerful you are.


그러니 person 이 있는지 없는지 관심이 없을 때, person 은 없다


something feels, ah..........here comes the mind again, ego, the ego!


무언가가, 아........마음이 다시 와, 에고, 에고다! 라 느낀다


who is this one? is it the God? 'oh, the ego!


이 자가 누구인가, 신인가, '아 에고다! 라 하는


No, it's not.

so do you want to be this one?

no, that which sees the ego and says, i don't want to be the ego one, that one,

don't make that your goal, that is also perceived in you.


아니다, 그렇지 않다

그러니 그대는 이 자가 되고 싶은가

아니다, 에고를 보고, 난 에고가 되고 싶지 않아 라고 하는 그 자,

그 자를 그대의 목표로 삼지 마라

그것 또한 그대 안에서 인식되는 것이다


when you're in the position to say, ego or no ego, i'm not the one who's choosing that

whoever chooses that, also i don't want to be that one


그대가 에고다, 아니다, 난 그것을 선택하지 않는 자다,

누가 선택을 하든 난 그 자가 되고 싶지 않다 

라고 말하는 위치에 있을 때


who are you?

tell me from here, speak from here,

let the (heart) speak, 

if you can


그대는 누구인가

여기에서 말해달라, 여기에서 말해라

하트가 말하도록 해라


그럴 수 있다면


whether the ego is there or not is not the problem,

is who cares?

is the one who cares?

don't identify with the one who cares, even.

that one is also seen.

who gets it?


에고가 있다, 없다 는 것은 문제가 아니다

알게 뭔가

관심이라도 있는가


관심을 갖는 자와 동일시하지 마라


누가 이해하겠는가?



this is a significant pointer. would you agree or not?

because normally goes, 'my mind is coming back again..................'


이것은 중요한 가리킴이다

동의하는가


왜냐면 대개는, '나의 마음이 다시 돌아와서..............' 로 간다


so who cares?


그래서 무슨 상관인가


'what?! but i thought you want me to get rid of the mind.

 '뭐요? 하지만 난 당신이 내가 마음을 제거하기를 원하는 줄 알았는데'


what mind?

show me the mind.


뭔 마음?

나에게 그 마음을 보여달라


the mind is there only when you're thinking the mind.


마음은 그대가 마음을 생각할 때에만 있다


'yeah, my mind is getting so big, Mooji'


'네, 나의 마음이 아주 커지고 있어요, Mooji'


yeah, i can see you making it up very well. you're building very well.

otherwise where is it?

so the one who is creative one, we imagine this , imagina that. that's not your goal.

that which is aware of that one and doesn't have any attention or energy to invest in even that one.

what is this state of that one?


그래요, 그대가 마음을 아주 잘 만들어내고 있는 것을 볼 수 있다

아주 잘 만들고 있구만


그렇지 않다면 그건 어디에 있는가

그러니 만들어내는 자, 이것을 상상하고, 저것을 상상하는 자, 그것은 그대의 목표가 아니다

그 자를 인식하는 것, 그 자에조차 어떠한 주의나 에너지도 투자하지 않는것,

그 자의 상태는 무엇인가




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