나 를 바라보는 자,

이 바라보는 자가 바라본다, 하지만 개입하지 않는다, 지금 그대의 환경과 동일시하지 않는다

그리고 그대가 본다


 

 

 

when you discover,

we're seeing and perceiving, perceiving means phenomenally,thoughts, feelings, objects, people,

the sense of otherness, sense of your ownself,

this is phenomenal seeing, this is dynamic expression of consciousness,

this is life, existence, that's what seem to love, existence, we don't want it to an end

 

그대가 발견할 때,

 

우리는 보고 인식한다, 인식한다는 것은 현상적으로 생각, 느낌, 객체, 사람들을 인식하는 것이다,

다른 것이란 느낌, 그대 자신이란 느낌,

 

이것이 현상적인 바라봄이다, 이것이 의식의 역동적 표현이다

이것이 삶이다, 존재이다, 이것을 사랑하는 것 같다, 존재를, 

우리는 이것이 끝나기를 원하지 않는다

 

why don't we want it to an end?

because we know it ends,

if it didn't end, you wouldn't need to know that, why don't want it to an end,

 

왜 끝나기를 원하지 않는가,

그것이 끝난다는 것을 알기 때문이다

끝나지 않는다면, 그대는, 왜 끝나기를 원하지 않는가, 를 알 필요 없다

 

so everything ends, 

everything that has a beginning has an end,

everything has a form, must change also,

is there anything that does not change?

something that does not die, does not perish?

wouldn't you want to know? today also?

i don't want to know tomorrow, i want to know now

 

그렇게 모든 것이 끝난다

시작이 있는 모든 것에 끝이 있다

형상을 가진 모든 것은 변하기도 한다

 

변하지 않는 것이 있는가,

죽지 않는 것, 소멸하지 않는 것,

그대는 알고 싶은가, 또한 오늘,

나는 내일 알고 싶지 않다, 지금 알고 싶다

 

you cannot just know it in your mind, i have no ideas to sell,

i'm not a trader in concepts,

if you want to discover, then let's look together and see,

and it is most natural and most simple also

 

그냥 그대의 마음 안에서 알 수는 없다, 

나는 팔 관념들이 없다,

개념들을 교환하는 사람이 아니다

 

그대가 발견하길 원한다면, 함께 보자,

그리고 이것이 가장 자연스럽고 간단하기도 하다

 

you think you ever perceived anything that doesn't come form your mind?

everything we see, come and go,

life is showing, profound metaphor all the time, living metaphor

 

그대가 인식하는 것이, 그대의 마음에서 나오지 않은 것을 본 적 있는가

우리가 보는 모든 것이, 오고 간다

삶이 보여주고 있다, 언제나 심오한 은유이다, 살아있는 비유이다

 

so in the realm of change, let change happen, very natural,

but here, you must find that which does not change, 

then you'll understand what change is,

 

그러니 변화의 영역에서는, 변화가 일어나게 둬라, 아주 자연스럽다,

하지만 여기에서는, 그대가 변하지 않는 것을 발견해야 한다

그러면 그대는 무엇이 변화인지 이해할 것이다

 

because you know that which does not change,

when you find that which does not change to be not different from you,

then fear will go, death wil go,

 

변하지 않는 것을 알기 때문에,

변하지 않는 것이 그대와 다르지 않다는 것을 발견할 때,

두려움이 사라질 것이다, 죽음이 갈 것이다

 

so our meeting to find that which does not change,

i'm not talking about the idea of it, 

that is satsang

 

그래서 우리의 만남은 변하지 않는 것을 찾기 위함이다, 나는 그것에 대한 관념을 말하지 않는다,

이것이 사트상이다

 

you say, 'i want to leave, before i was making a mistake, always asking, please, can you stop this people from molesting  me?..................',

now today, you say, 'can you stop me?'

 

그대는 말한다, '나는 내려놓고 싶다, 이전에는 내가 실수를 했다, 항상, 제발, 이 사람들이 나를 괴롭히는 것을 멈추게 해 주세요.........등',

이제 오늘은 그대가 말한다, '나를 멈춰주실 수 있을까요'

 

oh.............good,

 

오...................좋다

 

what knows the me? isn't the me? what know that me feeling?

if i ask this quesiton, where does it take you?

everyone knows the sense of you,

can this you be known?

 

그 나 를 무엇이 아는가, 그 나가 아는 것인가, 무엇이 그 나 라는 느낌을 아는가

 

내가 이 질문을 한다면, 이것은 그대를 어디에 데려가는가

모두가 너 라는 느낌을 안다

이 너 는 알려질 수 있는가

 

you have to find, when you say i, the highest significance of it,

not just as a concept, but as direct experience

 

그대가 발견해야 한다, 그대가 나 라고 말할 때, 그것의 가장 높은 의미의 것을,

단지 개념으로서가 아니라, 직접적인 경험으로

 

when you say i, you must prove, is i a thing?

is it an object? is it something tangible or intangible? is it visible or invisible?

you must prove that and today's fine day, i don't know,

but i'm not just here to prove it to you, you must be ready for it

 

그대가 나 라고 말할 때, 그대가 확인해야 한다, 

 

~것인 것인가, 객체인가, 쥐어지는 것인가 아닌가, 눈에 보이는 것인가, 보이지 않는 것인가,

 

그대가 확인해야 한다, 그리고 오늘이 그러기에 좋은 날이다, 나는 모르겠다,

하지만 내가 여기에서 그냥 그대에게 그것을 확인시켜주기 위해 있는 것은 아니다, 그대가 그것에 준비되어야 한다

 

you say, 'now i want to even leave the one who wants, wants,..........'

 

그대는 말한다, '이제 나는 원하고, 원하는............자 조차 떠나고 싶다'

 

even this one who wants something, even good things was not there, what is left?

the one who wants even good things, don't want bad thing, if that one is not,

then what is there left?

would anybody answer from real experience, not from theory?

 

무언가를 원하는 자 조차, 좋은 것들을 원한다 해도, 이 자가 있지 않다면, 무엇이 남는가

좋은 것들을 원하는 자, 나쁜 것을 원하지 않는 자, 이 자가 없다면,

무엇이 남는가

 

누가 이론에서가 아니라, 진짜 경험에서 답할 수 있겠는가

 

if you come to know the one who wants, who have desire, itself, if you come to see,

then it is the only itself an idea, believed in, believe in intensely,

if you come to see it that is only an idea,

what you see this, you don't see it as an idea now,

then something is going to change right here today

 

그대가 원하는 자를 알게 된다면, 욕망을 가진 자 자체를 그대가 보게 된다면,

이것은 단지 하나의 생각일 뿐이다, 믿어진, 강렬하게 믿은,

 

그대가 이것이 단지 한 생각일 뿐이라는 것을 보게 된다면,

이것을 보는 것을, 그대는 이제 생각으로 보지 않는다

그러면 무언가 오늘, 지금 여기에서 변할 것이다

 

if you know what an idea is, that is also, a cloud passing,

but you say clouds pass, and they don't come back,

but i keep being me everyday, i wake up, still me,

is this me, is it stable? is the me sense, the i person is stable?

then how can i relate to this as do i can give something which is unstable a direction and say it can follow it,

it's not stable, it can't follow things, it believes follow things

 

그대가 생각이 무엇인지 안다면, 그것 또한 구름이 지나가는 것이다

하지만 그대는 말한다, 구름들이 지나간다, 돌아오지 않는다, 하지만 나는 매일 계속 나로 있다, 깨어나도, 나이다

 

이 나, 이것은 안정적인가, 이 나 라는 느낌, 나 라는 인식은 안정적인가

그러면, 내가 안정적이지 않은 것에게 방향을 주고, 그것을 따를 수 있다고 말할 때, 나는 이것에 어떻게 연결시킬 수 있는가

안정적이지 않는 것이다, 따를 수 있는 것이 아니다, 따른다고 믿는다

 

if i ask you, is the feeling of i in you as a person is stable,

and you answer is what?

(no)

 

내가 그대에게, 그대 안의 나 라는 제한된 느낌 이 안정적인가 라고 묻는다면,

그대의 답은 무엇인가

(아니다)

 

what knows it's not stable?

is it that i that knows i'm not stable? or is there something deeper that observe this i thing is not stable?

you must prove this-

this is interactive Satsang

 

무엇이 안정적이지 않은 것이라고 아는가

그 나 가, 나는 안정적이지 않다 고 아는가, 아니면 이 나 인 것이 안정적이지 않다는 것을 바라보는, 보다 깊은 것이 있는가,

그대가 이것을 확인해야 한다-

이것은 상호작용하는 사트상이다

 

-

when he says, 'i cannot say i now and feel comfortable',

because everytime he said i, i, i.................,

is it good? if your psychotherapist heard you like that, 'oo, i think you need to come to the office straight away,

but for me, i say, this is very good

 

그가, '나는 이제 나 라고 말할 수 없다, 그리고 편안하다' 라고 말할 때,

왜냐하면 그는 항상 나, 나, 나.............라고 말했다,

좋은 것인가, 

그대의 정신치료사가 그대가 그처럼 말하는 것을 듣는다면, '아, 나는 당장 당신이 여기 와야 한다고 생각한다',

하지만 내게는, 이건 아주 좋다

 

everyone wants to solve other, but you find what is this i, when i speak, what is being represendted by i?

 

모두가 다른 것을 해결하고 싶어한다, 하지만 그대는, 이 나 가 무엇인가, 내가 말할 때, 나 는 무엇을 나타내는가, 를 찾는다

 

i said sometimes, you go to restaurant, any-, and keep quiet, take an orange juice or coffee, listen conversation,

always conversation is in restaurant, listen, how many people say, i, you, ..................,

how many time do you hear i or me and what is it referring?

is it personal or is it consciousness?

then you listen, then you may have an idea of when you say i, what you're referring to,

and the one who is intelligent, 'wait a second, but all of my life, i'm only referring to my person, which is only a set of habit and conditioning and patterns, how can they be consistent?'

 

때로 내가 말했다,

그대들은 식당에 가라, 어느 식당이든, 그리고 조용히 오렌지쥬스나 커피를 마시면서, 대화를 들어봐라,

식당에는 항상 대화가 있다,들어봐라, 얼마나 많은 사람들이, 나, 너,............. 라고 말하는지,

그대가 얼마나, 나 혹은 나한테, 라고 듣는지, 그리고 그것이 무엇을 뜻하는지,

그것은 제한된 인식의 것인가, 아니면 제한없는 의식 인가

 

그대가 들으면, 이제 그대가 나 라고 말할 때, 그대가 말하는 것이 무엇인지에 대해 생각해볼 수 있다,

그리고 지성적인 자는, '잠깐, 하지만 내 삶 내내, 나는 나의 제한된 인식, 단지 습관, 조건화, 패턴들을 말해왔네, 이것들이 어떻게 변하지 않을 수 있겠어'

 

and something is being aware of it, that which is aware of it, is stimulated to recognition,

a deeper seeing recognizes that

 

그리고 무언가가 그것을 인식한다, 그것을 인식하는 그것이 자극되어 알아차려진다,

더 깊은 바라봄이 알아차린다

 

so now when you say i, something stops and checks in, say, which i,

you don't tell anybody, sounds very funny,

but you yourself looking, again it's referrence from my mind,

 

그래서 이제 그대가 나 라고 말할 때, 무언가가 멈추고 점검한다, 어떤 나,

 

다른 사람에게 말하지 마라, 아주 이상하게 들린다,

하지만 그대 자신은 바라보며, 다시, 이것은 나의 마음에서 나온 말이구나

 

who's troubled by it?

this very intimate feeling like i'm troubled by it,

but this i is what?

how much more space left for i now?

the rest of i can only be the witness or God,

words can take i here or the devil,

because God say, i am, what the devil also say i am,

and ego says i am, and the witness also says i am,

are they all the same thing?

you have to look like that

 

누가 힘들어하는가,

이 아주 친밀한 나 같은 느낌이 그것 때문에 힘들어한다,

하지만 이 나 는 무엇인가

지금 나 를 위해 얼마나 더 많은 공간이 남겨져 있는가

그 나머지에는 바라보는 자 혹은 신 이 있을 수 있다

말이 나 를 여기에로 데려갈 수 있는가, 아니면 악마에게로

 

왜냐하면 신 이 나 라고 말한다, 악마 또한 나 라고 말한다,

에고가 나 라고 말한다, 바라보는자 또한 나 라고 말한다,

다 같은 것인가

 

그대는 이처럼 봐야 한다

 

and i tell you, if you're looking like this, in a short time,

you're going to make the greatest discovery possible for human being,

and this discovery will not be outside of you

 

그리고 내가 그대들에게 말해주겠다, 그대가 이처럼 바라본다면, 짧은 시간 안에,

인간 존재에게 가장 큰 발견을 하게 될 것이다

그리고 이 발견은 그대 밖에 있지 않을 것이다

 

because this i is a shape shifter, but he can only shift in a few places,

i person which is i ego or i witness, person, or i the devil, very unlikely, but it is there also, or i God 

or you may say, i is pure consciousess, but this one doesn't speak very much

and God is not speaking very much, the devil speaks quite a lot, he uses you also,

and this i person and i witness, i witness is more quiet than i person

 

이 나 는 모양을 바꾸는 자이다, 하지만 몇 가지 장소에서 바꿀 수 있을 뿐이다

나 의 제한된 인식은 에고,

혹은 바라보는 나, 제한된 인식,

아니면 악마, 잘 있을 것 같진 않지만, 또한 있다, 

아니면 신 인 나

 

그리고 신 은 그다지 많은 말을 하지 않는다, 악마는 상당히 많은 말을 한다, 그는 '너' 또한 사용한다,

그리고 이 나 의 제한된 인식과 바라보는 나, 바라보는 나 가 제한된 인식인 나 보다 더 조용하다

 

is it helpful? can you relate to what i'm speaking?

cause we can change the subject a little bit, it's going to be the same subject,

 

도움이 되는가, 그대들은 내가 말하는 것에 연결할 수 있는가

왜냐하면 우리는 주제를 조금 바꿀 수 있다, 그것도 같은 주제일 것이다 (사람들 웃음)

 

so this what i call, the i watching, i watching and i washing is same hting,

when you say i, what is it reference to?

is it just personal? if it's personal, is it reliable? is it stable? is it healthy?

then you say, no, i'ts not

 

그래서 이, 내가, 나 바라보기 라 부르는 것, 나 바라보기 와 나 씻어내기 는 같은 것이다

 

그대가 나 라고 말할 때, 그것이 무엇을 뜻하는가

그냥 제한된 것인가, 제한된 것이라면, 믿을만한가, 안정적인가, 건강한 것인가,

그러면 그대는, 아니, 그렇지 않다 고 말한다

 

that which knows it's not, must be the witness of i,

if this witness also witnesses, but don't interfere, don't identify what is your environment at the moment,

and you look

 

그렇지 않다고 아는 그것 은 나 를 바라보는 자이다

이 바라보는 자 또한 바라본다, 하지만 개입하지 않는다, 지금 그대의 환경과 동일시하지 않는다

그리고 그대가 본다

 

these are my questions, anyone who is earnest, who's time somehow has come for that,

this one is going to wake up,

everybody is waking up at a different stage of waking up

 

이것들이 나의 질문들이다,

 

진심인 누구나, 그의 시간이 어떻게든 이것을 위해 왔다면,

이 자는 깨어날 것이다,

모두가 깨어남의 다른 단계에서 깨어난다

 

what is a quesiton he one who wakes up will ask?

would i still be awake? would i still be sleeping?

 

깨어나는 자는 무슨 질문을 할까,

 

'내가 계속 깨어있을까, 나는 여전히 잠들어 있을까' 와 같은 질문들?

 

this question is gonna burn every questions, but is not for everybody at the same time

 

이 질문이 모든 질문을 태울 것이다, 하지만 동시에 모두를 위한 것은 아니다

 

 

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